Aspecten van de Belgische kunst na '45 - WILLEM ELIAS

  • Willem Elias
    • CV Willem Elias
    • Publicaties Willem Elias
    • 2017 – BAD – Where arts meets design
    • 2016 – DE-GENERATIES
      • De 80 kunstenaars – Willem Elias
    • HISK
    • VKE
    • VUB
    • Voordrachten
    • Contact
  • Schilderkunst
    • Abstract expressionisme of de lyrische abstractie
      • Pierre Vlerick
    • Cobra
    • Existentiële schilderkunst
      • Jan Burssens
    • Expressionisme
    • Fantastisch of magisch realisme
      • Octave Landuyt
      • Jef Van Tuerenhout
    • Fundamentele schilderkunst
      • Raoul De Keyser
      • Luc Tuymans
      • Hugo Duchateau
    • Geometrisch abstracte of conrete kunst
    • Hyperrealisme
      • Roger Wittevrongel
    • Informele kunst
    • Jonge Belgische schilderkunst
    • Narratieve schilderkunst
      • Frank Maieu
      • Fred Bervoets
    • Neo-expressionisme
    • Neo-realisme en “Ecole de Paris”
      • Jos Verdegem
    • Neoconstructivisme
    • Neosymbolisme
    • Nieuwe figuratie
      • Roger Raveel
    • Post-expressionisme en animisme
      • Armand Vanderlick
      • Henri-Victor Wolvens
    • Surrealisme
    • Transavant-garde
      • Jean Bilquin
  • Beeldhouwkunst
    • Arte Povera
    • Assemblage
    • Existentiële beeldhouwkunst
    • Kinetische kunst en op-art
    • Minimalisme
    • Neokubisme
  • Andere aspecten
    • Conceptuele kunst
      • Body Art
      • Installatiekunst
      • Kunst als maatschappijkritiek
      • Kunst en taal
      • Neodadaïsme
      • Videokunst
    • Postmodernisme
      • Kunst en massacultuur
      • Ugly Realism
    • Kunst vanuit het medium
      • Brons
      • Grafiek
      • Keramiek
      • Multimedia als nieuwe media
    • Reflecties
      • Kijken is de kunst
      • Kunst en feminisme
      • Kunst en wetenschap
  • Kunstfilosofie
  • Kunsteducatie
  • Snoecks
You are here: Home / Schilderkunst / Fundamentele schilderkunst / Hugo Duchateau (1938 – )

Hugo Duchateau (1938 – )

1 September 2012 By Willem Elias

“Research Group” was de naam van een groep Limburgse kunstenaars rond het Hoger Instituut voor Visuele Communicatie en Industriële Vormgeving van Genk. Naast o.a. de keramist Piet Stockmans, was Hugo Duchateau een van de stichtende leden (1967). Vernieuwing en experiment stonden hoog in het vaandel. De lading die door deze vlag gedekt wordt, bestaat erin dat we Hugo Duchateau als een zeer belangrijk vertegenwoordiger van de fundamentele schilderkunst mogen beschouwen. Zijn oeuvre leent er zich daarenboven goed toe om deze kunststroming door te lichten. Men zou een deel van het vroegere oeuvre van Duchateau ook gemakkelijk kunnen onderbrengen bij het “hyperrealisme”. Hierin toont hij ons niet de dagelijkse werkelijkheid om ons heen, maar de hyperrealiteit van de schilderkunst zelf. Zeer realistisch behandelt hij de vraag: “hoe komt een schilderij tot stand? Hoe is het gemaakt? Wat zijn de kenmerken van wat men het “picturale” noemt, de gevolgen van de eigenheid van tot verf verwerkte pigmenten?” Zijn antwoorden zijn dan nauwkeurige realistische geschilderde werken waarin de kleur op de korrel genomen wordt en het effect van de materie getoond wordt. Ook het “grafische” hield hem bezig, nl. het cultuurverschijnsel dat de mens een verlengstuk hanteerde onder de vorm van een griffel, om beelden te tekenen en nadien om taal te schrijven. Zijn werk is een reflectie op de twee noodzakelijke middelen uit de materiële cultuur om blijvende communicatie (scripta manent, “die tekent of schrijft, blijft”) te realiseren: de drager (papier, doek) en de werktuigen om tekens aan te brengen (potlood, penseel, borstel). Hugo Duchateau schilderde het schilderen en tekende het tekenen vanuit de verwondering over de mens als werktuigbouwer, versterking van de vernuftige handige hand.

1-210-hugo-duchateau_1
1-210-hugo-duchateau_2
1-210-hugo-duchateau_3

Op een bepaald ogenblik verkiest Hugo Duchateau de werktuigen niet meer te schilderen, maar de reële voorwerpen te gebruiken. Van dan af wordt hij een conceptueel kunstenaar, die eerst de objectkunst beoefent en nadien ook installaties bouwt. Het eerste mooie voorbeeld hiervan is zijn “borstelproject” (1974), series echte borstels die echter, genietend van hun vrijheid, allerlei vormen aannemen. Zijn installatie van 1988 in het Museum voor Hedendaagse Kunst Gent met een grote cirkel vol potloodscherpsel was daar tevens een imposant voorbeeld van. Voor zijn conceptuele werken zijn de ladders en bijlen in relatie tot de boom veel betekenend. De boom kan maar gehakt worden door een beschaafde boomtak die dienst doet als handgreep. De ladder is een geciviliseerde boom. Een mooi voorbeeld hiervan is het door museumbezoekers niet te vermijden werk in het Muhka, nl. de ladder in de lift. A

ls fundamentele schilder heeft Duchateau dus het schilderen zelf in zijn materialiteit en procesmatigheid als onderwerp gekozen. In aanvang had hij als hyperrealist alles volledig onder controle op een virtuoze wijze: een uit de borstel weggelopen lijn was een berekende afwijking. In de jaren tachtig schildert hij met volle geweld. Zijn werken blijven echter in volledige overeenstemming met zijn temperament. Het is alsof ze het ritme van de slagaders volgen: emotioneel maar beheerst, wenken maar geen kreten. Sporen in de verf met de losse spatel, maar sporen die weten waarheen, die een avontuurlijk reisplan volgen. In de jaren negentig laat Duchateau de verf de vrije loop. In de verhouding tussen orde en wanorde, toeval en noodzaak, die de twee polen zijn waardoor een spanning in het schilderij opgebouwd wordt, heeft het vrije de overhand genomen. Hugo Duchateau beheerst de schilderkunst immers zo door en door dat hij haar de volledige vrijheid kan geven.

Dit alles neemt niet weg dat de fundamenten van de schilderkunst moeilijk te vatten zijn, vermoedelijk omdat ze niet bestaan. Zoeken is hier belangrijker dan vinden. Het wordt dus een spel met de mogelijkheid van wat vermoedelijk een fundament zou kunnen zijn. Zonder deze speelsheid wordt het een fundamentalisme.

© 2012, Willem Elias. All rights reserved. On republishing this article you must provide a link to the original article on www.belgischekunst.be.

Print Friendly, PDF & Email

Filed Under: Fundamentele schilderkunst, Portfolio Tagged With: Hugo Duchateau

Kunstenaars

Albert Saverys Anne Bonnet Anto Carte Antoine Mortier Antoon De Clerck Armand Vanderlick Auguste Mambour Bart Decq Bram Bogart Camiel Van Breedam Camille D'Havé Carmen Dionyse Chantal Grard Christian Dotremont Colin Waeghe Constant Permeke E.L.T. Mesens Edgart Tytgat Emile Desmedt Englebert Van Anderlecht Enk De Kramer Erna Verlinden Etienne Desmet Fik Van Gestel Florence Fréson Frank Maieu Frank Steyaert Fred Bervoets Fred Eerdekens Gaston Bertrand Gauthier Hubert George Grard Gilbert Swimberghe Gudny Rosa Ingimarsdottir Guillaume Bijl Guy Degobert Guy Leclercq Guy Rombouts Guy Vandenbranden Hans Vandekerckhove Henri-Victor Wolvens Hilde Van Sumere Hubert Malfait Hugo Duchateau Ingrid Ledent Jacques Moeschal Jan Burssens Jan Cox Jane Graverol Jan Van Den Abbeel Jan Vercruysse Jean-Georges Massart Jean-Paul Laenen Jean Bilquin Jean Brusselmans Jef Van Tuerenhout Jo Delahaut Joseph Lacosse Jos Verdegem José Vermeersch Jozef Peeters Karel Dierickx Karin Hanssen Koen van den Broek Koen Vanmechelen Lieve De Pelsmaeker Liliane Vertessen Luc De Blok Luc Hoenraet Luc Peire Luc Tuymans Marcel Broodthaers Marcel Mariën Marc Lambrechts Marc Mendelson Marianne Berenhaut Marie-Jo Lafontaine Mark Cloet Maurice Wyckaert Maxime Van De Woestyne Merlin Spie Michel Buylen Michel Seuphor Mig Quintet Octave Landuyt Panamarenko Paul Delvaux Paul Gees Paul Van Gysegem Peter Beyls Peter De Cupere Peter Weidenbaum Philippe Vandenberg Pierre Alechinsky Pierre Caille Pierre Vlerick Piet Stockmans Pol Bury Raoul De Keyser René Barbaix René Magritte Roel D'Haese Roger Raveel Roger Somville Roger Wittevrongel Roland Van den Berghe Ronny Delrue Serge Vandercam Tinka Pittoors Tjok Dessauvage Ulrike Bolenz vandekerckhove vandenberg Victor Leclercq Victor Servranckx Walter De Rycke Walter Leblanc Werner Mannaers Wim Delvoye Yves Zurstrassen

Geen kunst of filosofie zonder een goed glas wijn

Zoeken op Belgischekunst.be

Recente berichten

  • Peter Beyls, co-creatie tussen mens en machine
  • Magritte en de vrije gedachte
  • Uit de schaduw: de ontwikkeling van kunsten en cultuureducatie in de vrije tijd in Vlaanderen
  • Kunsteducatie duurt het langst
  • Over kunst- en cultuureducatie in musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen
  • De kunstenaar als kunsteducator, Mark Cloet als artistiek spelontwikkelaar en spelleider.
  • Mark Cloet speelt met bakens in de ruimte.
  • Willem Elias kijkt naar Colin Waeghe – juni 2020

Hier kan je zoeken naar de naam van de kunstenaar waar je informatie over wil:

Kunstenaars

Mobile responsive

Belgischekunst.be is een project van Willem Elias en Rudi D’Hauwers en is ontwikkeld volgens het principe van ‘mobile responsive design’. Je leest waar en wanneer je wil op elk toestel van laptop tot ipad en smartphone.

 

  • Willem Elias
  • Inleiding
  • Portfolio
  • Galerij
  • Reflecties
  • Boeken
  • Contact

Return to top of page

Copyright Willem Elias © 2022 · Concept: Rudi DHauwers · Built on the Genesis Framework by StudioPress · WordPress · Log in

nl Dutch
nl Dutchen Englishfr Frenchde Germanit Italianes Spanish